21.08.2011

Dagmara Genda i jej "Building Disaster"


Dagmara Genda siedzi na bujanym fotelu z miną która mówi że jest zagrożeniem i to poważnym

Do ekspozycji na terenie okupowanym przez 3rdWard, wykorzystane zostały piękne pomieszczenie gdzie w zwykłe dni obywają się warsztaty artystyczne i operuje studio fotograficzne. 
Dagmara przybyła do Nowego Jorku z Kanady ponad miesiąc przed terminem wystawy. Powód był nie banalny bo tyle zajęło jej wykonanie kompozycji ściennej przed wernisażem. 


Dagmara Genda ze swoim ulubionym motywem przy muralu w 3rdWard


Głównym elementem kompozycji jest rodzaj uniwersalnego wieżowca, który mocno przypomina Pałac Kultury i Sztuki w Warszawie, ale tak naprawdę nim nie jest, a jest właściwie tylko dla tych dla których jest znajomym widokiem. Wszyscy inni traktują budynek na kompozycjach Dagmary Genda jako wieżowiec, przecież nawet przypominający w wielu miejscach nasz nowojorski Empire State Building. 
Wystawa zatytułowana "Building Disaster" wydaje się sugerować że w świecie Dagmary budowanie drapaczy chmur nie ma nic wspólnego z ustrojami  a raczej na pewno z zagrożeniem dla gatunku ludzkiego. 
Dagmara Genda jest bez wątpienia mistrzem lini. Linia w jej sztuce jest najważniejsza i wszechobecna. Z lini Dagmara tworzy cały swój artystyczny wizerunek. Mimo tego prawdą jest że inspiruje się plamą. Rozpoczyna swoje działania od plamy farb na których odbywa się poszukiwanie kształtu który ją zainspiruje a potem zostaje już tylko umiejętność rysowania i benedyktyńska cierpliwość żeby dzieła dokończyć. 


kompozycja Stalin i koty i jej fragment




Właściwie w rysunkach Dagmary przenikają się dwa wątki, architektoniczny i erotyczny. Wątek architektoniczy użyty na wszystkie sposoby generalnie prowadzi do katastroficznych wizji, poszarpanego świata. Natomiast erotyczny wydaje się być w efekcie pasją emocjonalnie robuchanym światem może większym od drapaczy chmur. 


co ten Stalin robi?


Rysunek Stalina z ręką w kieszeni i twarzą na którą spadła czapka w ekstazie takiej że aż kot podwija wąsa, raczej nie trzeba interpretować.Duża kompozycja, która na wystawie wzbudzała duże zainteresowanie to kompozycja "Stalin i koty". Dagmara często używa produktów socjalizmu jako symboli w swojej sztuce. Kompozycja Stalina z kotami powstawała trzy lata. 
Dagmara w większości rysuje, ale także z powodzeniem robi instalacje, gigantyczne kompozycje ścienne, ilustracje a także video. 
Jest artystką młodą, niezwykle uroczą, bardzo uzdolnioną z wypracowanym już wyraźnie stylem i kierunkiem jego rozwoju. Lista wystaw mówi sama za siebie.

fragment jednej z kompozycji rysunkowej z Pałacem Kultury


W Nowy Jorku można oglądać mural z Pałacem Kultury w lobby 3rd Ward na Brooklynie.



i więcej ...